آموزش نکات و تکنیک‌های سفره‌آرایی و تزئین غذا

فهرست عناوین این مطلب

آموزش نکات و تکنیک‌های سفره‌آرایی و تزئین غذا کمک می‌کنند تا علاوه بر اینکه سرو غذا به زیباترین شکل ممکن انجام پذیرد، مهمان‌ها راحتی بیشتری را حین صرف غذا داشته باشند. بدین ترتیب می‌توان ادعا کرد این نکات بسیار گسترده بوده و فقط یک جنبه خاص را پوشش نمی‌دهند. اگرچه کیفیت غذای طبخ شده بسیار مهم است، اما چگونگی ارائه آن نیز می‌تواند بر مطبوع بودن غذاها بی افزاید. به همین دلیل یادگیری نکات و تکنیک‌های سفره‌آرایی و تزئین غذا همیشه مدنظر کسانی است که در هرلحظه تمایل دارند، ایده‌آل باشند. در ادامه این مطلب بیشتر باب نکات سفره‌آرایی و اصول جاری و مهم آن سخن می‌گوییم.

نکات و تکنیک‌های سفره‌آرایی و تزئین غذا: مربوط به میز سرو غذا

برخی از نکات و تکنیک‌های سفره‌آرایی و تزئین غذا فقط مخصوص چگونگی سرو غذا و نحوه چیدمان ظروف لازم برای غذاهای موجود در سر سفره است. هر غذایی به ظروف خاص خود نیاز دارد، اما در حالت کلی باید بدانیم هر ظرف چه جایگاهی در داخل سفره یا میز غذا دارد.

  1. نکته اول: میز یا سفره‌ای را انتخاب نمایید که توانایی پوشش تمامی مهمان‌ها به‌اضافه فرزندان آنها را داشته باشد.
  2. نکته دوم: سعی کنید جایگاه هر خانواده را تعیین نموده و از تعامل راحت آنها باهم مطمئن شوید.
  3. نکته سوم: برای بزرگ‌سالان مجلس ضمن حفظ حرمت، آن‌هایی که باهم ارتباط صمیمی‌تری دارند را در کنار هم قرار دهید.
  4. نکته چهارم: انتخاب رنگ و جنس سفره و رومیزی نیز مهم است، سعی کنید از نمونه‌هایی که به‌راحتی سرخورده یا جمع می‌شوند، به‌هیچ‌وجه انتخاب نکنید.
  5. نکته پنجم: چیدمان میز را از دستمال‌سفره شروع کرده و برای هر فرد در وسط جایگاه نشیمنش این دستمال‌ها را قرار داده یا آنها را داخل ظرف غذا بگذارید.
  6. نکته ششم: ترتیب چیدمان بشقاب‌ها از تخت‌ترین به گودترین را رعایت نموده، بدین ترتیب نمایی جالب‌تر را پدیدآورید.
  7. نکته هفتم: در سمت راست بشقاب‌ها قاشق و در بخش چپ چنگال‌ها را بچینید.
  8. نکته هشتم: چنگال، چاقو و قاشق دسر خوری را در سمت چپ دستمال و بالای بشقاب‌ها قرار دهید.
  9. نکته هفتم: قرار دادن بشقاب غذا را به آخرین مرحله موکول نمایید، اما از گذاشتن بشقاب سالاد در قسمت چپ چاقو فراموش نکنید.
  10. نکته هشتم: بشقاب نان را نیز می‌توانید بالای چنگال با یک چاقو کوچک قرار دهید.
  11. نکته نهم: بالای چنگال البته مکان قرار دادن لیوان آب و گیلاس نوشیدنی نیز هست.
  12. نکته دهم: برای سوپ یا دسر نیز یک قاشق کوچک در نظر گرفته که آنها را در سمت راست چاقو جایگذاری نمایید.

با این تمهیدات تا حد زیادی خیالتان از باب ظروف روی میز راحت می‌شود. بعدازآن بهتر است به نکات و تکنیک‌های سفره‌آرایی و تزئین غذا از جهت محیطی که قرار است، سفره را در آن پهن نمایید نیز دقت کنید.

نکات و تکنیک‌های سفره‌آرایی و تزئین غذا: مربوط به سالن سرو غذا

برای آنکه بتوانید، بهترین سفره‌آرایی را از خود به نمایش بگذارید، به‌تبع نباید از محیطی که سفر یا میز در آن قرار می‌گیرد، نیز صرف‌نظر نمایید. به همین دلیل در این بخش به نکات و تکنیک‌های سفره‌آرایی و تزئین غذا ازنظر سالن سرو غذا می‌پردازیم تا از این باب نیز خود را تجهیز سازید.

انتخاب رنگ مناسب

سعی نمایید سفره یا میز غذای خود را در سالن یا اتاقی سرو نمایید که دیوارها فاقد رنگ سفید یکدست باشند. رنگ‌های کمرنگ مانند آبی، صورتی، یاسی و لیمویی به‌خودی‌خود سبب جذابیت فضا شده و تأثیر مثبتی بر سفره و زیبایی آن دارند.

استفاده از گل و گیاهان

ازگل‌ها و حس طراوت و نشاطی که در فضا می‌پراکنند، نیز غافل نشوید. مسلماً گل‌ها در گلدان‌های طبیعی جلوه خاصی به سالن غذاخوری شما می‌دهند. البته ترفندهای گل‌آرایی میز سرو غذا نیز بازخورد خوبی داشته و در قسمت میانی میز حال و هوایی خوبی به حاضرین می‌بخشند. فقط توجه نمایید ازگل‌های دارای عطر تند اجتناب نموده تا از ترکیب آنها با عطر غذاها، بوی نامطلوبی استشمام نشود.

به‌کارگیری قالی و قالیچه

بسیاری گمان می‌کنند، استفاده از قالی و قالیچه برای فضای غذاخوری دیگر منسوخ‌شده است. این در حالی است که چنین کف‌پوش‌هایی هم در کنار میزها و هم باوجود سفره بسیار کارآمد بوده و می‌توانند، الهام‌بخش مدرنیته و یا یادآور سنت‌گرایی، متناسب با نوعشان باشند.

توجه به ارکان نورپردازی

از دیگر نکات و تکنیک‌های سفره‌آرایی و تزئین غذا توجه به نورپردازی و کیفیت آن است. طراحی یک سالن غذاخوری تا حد زیادی به نور و چرخش انعکاس‌های آن وابسته است. در این راستا لوسترها، نورافکن‌ها، آباژورها و هر المان نورپردازی دیگری می‌تواند، کارساز بوده و علاوه بر تأمین نور بر جذابیت فضا بی افزاید. برای میزهای شام اغلب از زیبایی شمع‌ها یا شمعدان‌ها و نور لطیف و ملایم آنها نیز استفاده می‌کنند. البته به خاطر داشته باشید، شمع و شمعدان‌ها گزینه خوبی برای میزهای صبحانه و نهار نیستند.

قدرت تابلوها

از قدرت تابلو و تأثیرگذاری‌شان بر سالن‌های صرف غذا نیز غفلت نورزید. البته از هماهنگ بودن آنها با دیگر ارکان فضا غافل نشوید. در این حالت است که بهترین دکوراسیون را برای چنین مکان‌هایی تدارک دیده‌اید. تابلوها با هزینه کم می‌توانند، یک سالن غذاخوری ایده‌آل را تدارک ببینند.

نکات و تکنیک‌های سفره‌آرایی و تزئین غذا: مربوط به سرو غذا

در این بخش قصد داریم به نکات و تکنیک‌های سفره‌آرایی و تزئین غذا در باب چگونگی سرو خوراکی‌های مختلف بپردازیم. بر سر سفره خوراکی‌های مختلفی مانند سوپ، خورشت، برنج، ماست و انواع دسرها و نوشیدنی‌ها وجود دارد که اگر نحوه صحیح چیدمان آنها را ندانیم میز شکیلی تدارک نخواهیم دید.

تزئین دیس برنج

دیس برنج نقطه کانونی غذای شما است، ازاین‌رو آن را ساده رها نکرده و از هر ماده غذایی در تزئین آن استفاده نمایید. در اینجا موادی مانند زعفران، خلال پسته، کشمش، زرشک و خلال پوست پرتقال به کمک آمده و تزئیناتی چشم‌نواز را پدید می‌آورند. این بسته به سلیقه شما است که چه نوع موادی را برای زینت بپسندید.

چگونگی سرو خورش‌ها

خورش‌ها نیز بخش مهمی از گروه خوراکی‌هایی هستند که باید در سر سفره به بهترین شکل ممکن حاضر شوند. از نکات و تکنیک‌های سفره‌آرایی و تزئین غذا برای آنها توجه به هماهنگی و هارمونی ارکان تزئین با مواد اولیه به‌کاررفته در این خورش‌ها است. بدین ترتیب برای زینت خورش کرفس فقط باید از ساقه و برگ‌های کرفس استفاده نمود، در غیر این صورت اصول دیزاین رعایت نشده است. به همین ترتیب برای خورش قیمه از سیب‌زمینی خلالی، خورش قورمه‌سبزی از لوبیای پخته‌شده، خورش فسنجان از گردو و خورش بادام از بادام استفاده می‌شود.

نحوه چیدمان میوه‌ها

میوه‌آرایی غالباً بخش جالب‌توجهی از فعالیت‌های چیدمان یک سفره را به خود اختصاص می‌دهد. در این راستا باید چندین ساعت قبل از آمدن مهمان‌ها میوه‌ها را در ظروف زیبا چیده و با گل و برگ زینت دهید. برخی میوه‌ها مانند انار را می‌توان به‌صورت دانه شده سرو نمود.

زینت پیاله‌های ماست

پیاله‌های ماست نیز قادر هستند، باکمی سلیقه به عناصر زیبایی در دیزاین تبدیل شوند. تزئین آنها باکمی برگ‌های نعناع یا پودر گل سرخ و یا حتی زعفران می‌تواند، نمایی متفاوت و چشم‌نواز را از این خوراکی‌های رایج سفره‌های ایرانی پدید آورد.

ظروف سبزی‌خوردن

از نکات و تکنیک‌های سفره‌آرایی و تزئین غذا برای ظروف سبزی نیز استفاده از تربچه و پیازچه با برش‌هایی موزون و کاملاً جذاب بر روی این ظرف‌ها است. سبزی‌های خوردن خود به‌تنهایی نشاط‌آور هستند و حس سرزندگی را به سفره‌ها می‌آورند، اما تضاد رنگی سبز آنها در کنار سرخی تربچه‌ها می‌تواند دوست‌داشتنی باشد.

انواع سالادها

تنوع رنگی به‌کاررفته در سالادها خود به‌تنهایی می‌تواند، برای ایجاد دیس‌هایی زیبا کفایت کند. حال‌آنکه اگر کمی خلاقیت را چاشنی تهیه سالاد نماییم، این دیس‌های سالاد می‌توانند سبب زیباتر شدن حتی خورش‌ها و برنج‌ها نیز شوند. به‌هرحال دیس‌های تزئین شده با انواع کاهو، فلفل دلمه‌ای، خیار، گوجه‌فرنگی و … سفره‌ای متنوع و جذاب را برایتان پدید می‌آورند.

نکات و تکنیک‌های سفره‌آرایی و تزئین غذا بر اساس قوانین کلی آن

در این بخش نیز به نکات و تکنیک‌های سفره‌آرایی و تزئین غذا بر اساس قوانین کلی آن که باید بدان‌ها پایبند باشید، می‌پردازیم. فرقی نمی‌کند در حال تدارک یک میز صبحانه باشید یا نهار و یا شام به‌هرحال برای بهترین نمایش از سفره‌تان باید این دستورالعمل‌ها را در هر حالت رعایت نمایید.

  • دستورالعمل اول: دقت در هماهنگی و هارمونی کامل ظروف به‌کاررفته برای سرو غذا ازنظر جنس، رنگ و مدل
  • دستورالعمل دوم: قرارگیری ظروف بر اساس نوع مصرف، ظروف مورداستفاده با دست چپ در سمت چپ و برعکس
  • دستورالعمل سوم: استفاده از یک رومیزی نخی در زیر رومیزی اصلی برای کاهش صدای برخورد ظروف بر روی میز و قرارگیری بهتر ظروف بر روی میز
  • دستورالعمل چهارم: توجه به سرو غذا در جهت عقربه‌های ساعت و جمع‌آوری ظروف برخلاف آن
  • دستورالعمل پنجم: دقت در نحوه قرارگیری افراد برحسب سن، بزرگ‌ترها در رأس میز و کوچک‌ترها در قسمت پایین‌تر
  • دستورالعمل ششم: نشستن زوج‌های نامزد در کنار هم و زوج‌های متأهل روبروی هم و آقا و خانم میزبان نیز در انتهای میز و یا در وسط و روبروی هم
  • دستورالعمل هفتم: اختصاص پذیرایی‌های سنگین به بعد از صرف غذا به‌منظور جلوگیری از برهم خوردن اشتها
  • دستورالعمل هشتم: واگذاری نظافت و شستشو ظروف به بعد از برگزاری مهمانی
  • دستورالعمل نهم: شروع پذیرایی بعد از صرف غذا از شیرینی و چای و ادامه آن به دسر، میوه و آجیل
  • دستورالعمل دهم: آماده نمودن میز غذا قبل از ورود مهمان‌ها
پیمایش به بالا