انواع روش‌های تهیه و سرو قهوه به همراه مزایا و مضرات قهوه

فهرست عناوین این مطلب

انواع روش‌های تهیه و سرو قهوه به همراه مزایا و مضرات قهوه به دلیل مواد معدنی و ترکیبات سودمند موجود در این گیاه، امروزه موردتوجه دوستداران سلامتی و تناسب‌اندام قرارگرفته است. بسیاری باهدف بهره‌مندی از فواید این گیاه محبوب در اقصا نقاط جهان به فرآوری، تهیه و سرو قوه می‌پردازند. کنترل بهتر احساسات، افزایش ادراک و ارتقا سطح یادگیری پس از مصرف یک فنجان قهوه کاملاً میسر است. به همین دلیل قهوه نه‌تنها یک نوشیدنی مفرح و شادی‌بخش بوده، بلکه گویی از بسیاری جهات دارویی شفابخش برای مغز و سیستم عصبی نیز به شمار می‌رود. فواید پرتعداد این نوشیدنی سبب شده، در این مطلب به انواع روش‌های تهیه و سرو قهوه به همراه مزایا و مضرات قهوه بپردازیم تا انس و الفت شمارا با این گیاه بیشتر سازیم.

معرفی ترکیبات مفید قهوه

قهوه حاوی ترکیبات مختلفی است که سبب بروز خصوصیات گوناگونی در این نوشیدنی می‌شود. امروزه موضوع انواع روش‌های تهیه و سرو قهوه به همراه مزایا و مضرات قهوه موردتوجه قرارگرفته است. چراکه روش‌های سرو می‌توانند، کیفیت قهوه و مزایای و مضرات آن را تغییر داده و بر نوع ترکیبات تأثیرگذار باشند. بدین ترتیب اگرچه انواع روش‌های تهیه‌ی این نوشیدنی تا حد زیادی بر روی ترکیبات قهوه و شدت و ضعف آنها تأثیرگذار هستند، اما در حالت کلی می‌توان چنین عناصری را در اکثر قهوه‌ها یافت.

معرفی ترکیبات مفید قهوه
معرفی ترکیبات مفید قهوه
  • آنتی‌اکسیدان: باتوان افزایش مقاومت بدن در برابر بیماری‌ها و حس نشاط و شادابی
  • کافئین: باقدرت جذب سریع در خون و تأثیر مستقیم بر سیستم اعصاب مرکزی
  • عاتیل فنل: ایجادکننده عطر و بوی خوش قهوه
  • اسید کوینیک: عامل طعم ترش قهوه
  • اسید کلروژونیک: تأثیر فراوان بر کاهش خطر ابتلا به سرطان کبد
  • تئوفیلین: ماده محرک و آرامش‌بخش عضله، تسکین آسم و برونشیت
  • ویتامین‌های گروه B: ویتامین B1، B2، B3، B5 و B9
  • پتاسیم: با خاصیت بهبود تراکم استخوانی
  • منگنز: بهبود خلق‌وخوی و تقویت سیستم عصبی
  • فسفر: ارتقا سطح کیفی دهان و دندان
  • منیزیم: باقابلیت تنظیم فشارخون و حمایت از سیستم ایمنی بدن
  • پروتئین: با خاصیت ضد درد و تسکین‌دهنده

آشنایی با انواع قهوه و طرز تهیه و سرو این نوشیدنی لذیذ

تفاوت موجود در انواع قهوه به نوع فرآوری، میزان برشتگی، مقدار آسیاب شدگی و درنهایت طرز پخت این دانه‌ها و مزه قهوه بازمی‌گردد. در غیر این صورت ماده اولیه تمامی قهوه‌های دنیا همان دانه‌های کوچک قهوه‌ای‌رنگی هستند که پودر شده و به مصرف می‌رسند. اگر آشنایی با انواع روش‌های تهیه و سرو قهوه به همراه مزایا و مضرات قهوه برای شما نیز جالب‌توجه است، همراهی‌تان را با ما حفظ نمایید. در این بخش به روش‌های سرو قهوه‌های معروف و در قسمت‌های آتی به مزایای و مضرات این نوشیدنی لاکچری و دوست‌داشتنی می‌پردازیم.

آشنایی با انواع قهوه و طرز تهیه و سرو

روش سرو قهوه ترک

برای تهیه قهوه ترک باید دانه‌های ریز قهوه را 50 ـ 60 درصد برشته نموده و به نرم‌ترین حالت ممکن آسیاب نمایید. به‌منظور سرو نیز کافی است، پودر حاصله را درون آب سرد ریخته و بر روی حرارت بگذاریم. قبل از جوش آمدن باید قهوه را از روی حرارت برداشته و سرو نمود. به دلیل پودر بسیار نرم استفاده‌شده، این قهوه غلظت بالایی دارد.

روش سرو قهوه فرانسه

دانه‌های قهوه فرانسه را مقداری بین 60 ـ 70 درصد برشته ساخته اما نیازی به آسیاب کردن فراوان نداریم. درواقع پودر قهوه فرانسه به کمترین مقدار آسیاب نیاز دارد. برای سرو نیز پودر قهوه را در داخل دستگاه فرنچ پرس به همراه آب جوش ریخته و شیرابه آن جدا نموده و به مصرف می‌رسانند. این قهوه برای کسانی که تمایل به‌صرف یک نوشیدنی بر پایه قهوه، اما با غلظتی بسیار پایین دارند، گزینه‌ای عالی است.

روش سرو قهوه اسپرسو

قهوه اسپرسو بیشترین حرارت را نیاز دارد، چراکه باید بیش از 70% برشته گردد. برای تهیه این قهوه نیز پودر قهوه اسپرسو را داخل دستگاه اسپرسو ساز ریخته و منتظر آماده شدن قهوه می‌شویم. در این دستگاه قهوه داخل یک توری در قسمت بالا و آب جوش در بخش پایین قرار دارد. از برخورد بخارات آب با قهوه شیرابه‌ای حاصل می‌گردد که در قسمتی جداگانه در قالب قهوه اسپرسو جمع شده و به مصرف می‌رسد. قهوه‌ای که ازاین‌روش به دست می‌آید نه مانند قهوه‌ی فرانسه رقیق و نه مانند ترک غلیظ است، بلکه حالتی متوسط و نرمال دارد.

روش سرو قهوه کاپوچینو

برای سرو قهوه کاپوچینو ابتدا قهوه را به روش قهوه اسپرسو تهیه نموده و سپس با افزودن یک بخش شیر جوشیده و یک بخش کف شیر، فنجان را تکمیل می‌سازند. بدین ترتیب ‌لایه باریک کف شیر در بالای قهوه، نشان خوبی بر کاپوچینو است. با نوشیدن این قهوه به مقدار مساوی قهوه، شیر و کف را میل خواهید کرد که مسلماً برای بسیاری جذاب است.

روش سرو قهوه لاته

لاته را بیشتر کسانی می‌پسندند که به یک نوشیدنی رقیق با مخلوطی از شیر و قهوه علاقه‌مند هستند. فنجان‌هایی که طرح‌های هنری بر روی آنها خودنمایی می‌کند، همان فنجان‌های لاته محبوب هستند. برای سرو این نوع قهوه مانند کاپوچینو عمل کرده، اما کف شیر را حذف می‌کنند و تا جای امکان به قهوه شیر می‌افزایند.

روش سرو قهوه موکا

به دلیل وجود شکلات، خامه شکلاتی و پودر کاکائو در این نوع قهوه بیشتر آن را نوعی دسر لذیذ و خوش عطروطعم می‌دانند. برای تهیه‌ی این قهوه نیز از یک جرعه اسپرسو و مخلوطی از پودر کاکائو، خامه شکلاتی با طعم فندق در کنار کمی شیر استفاده نموده و درنهایت باهنر لاته آن را به بهترین شکل ممکن می‌آرایند.

روش سرو آیسد کافی

آیسد کافی نیز یک روش تهیه قهوه اما باهدف ایجاد یک طعم قوی از این نوشیدنی است. بدین ترتیب با حرارت بیشتر قهوه را روی یخ دم‌کرده تا یخ به‌طور کامل آب‌شده و طعم قوه، قوی و واضح گردد. به این روش سرو آیسد کافی ژاپنی گفته می‌شود. ولی به‌منظور سرو آیسد کافی معمولی قهوه داغ را مستقیماً بر روی یخ ریخته و طعم رقیقی از آن به دست می‌آورند. این روش اخیراً در میان قهوه دوستان پرطرفدار شده است.

روش سرو قهوه فوری

قهوه فوری که بیشتر آن را بانام نسکافه می‌شناسند، نوعی قهوه فرآوری شده است که روش سرو بسیار آسان و سریعی را به مصرف‌کنندگان ارائه می‌دهد. سرعت‌بالای آماده‌سازی، وزن و حجم کم دانه‌ها به این قهوه کمک می‌کند تا به‌سرعت در آب داغ حل‌شده و آماده استفاده شوند. ماندگاری طولانی، عدم نیاز به قهوه ساز و کالری کم این نوع قهوه را نیز در میان ایرانیان پراستفاده ساخته است.

مزایای، مضرات مصرف قهوه برای بدن
مزایای، مضرات مصرف قهوه برای بدن

مزایای مصرف قهوه برای بدن در افراد مختلف

تحقیقات علمی نشان داده قهوه قادر است، بر بسیاری از ارگان‌های بدن تأثیرات خوشایندی بگذارد. بدین ترتیب تمامی افرادی که خود را مقید به مصرف متعادل اما منظم این نوشیدنی در انواع مختلف آن می‌کنند، از بسیاری جهات در سلامتی کاملی به سر می‌برند. به همین دلیل شناخت انواع روش‌های تهیه و سرو قهوه به همراه مزایا و مضرات قهوه برای بسیاری مطلوبی فراموش‌نشدنی است. در ادامه به‌صورت یک جدول با بسیاری از فواید این گیاه برای بدن آشنا می‌شویم.

محافظت از کبد در برابر سیروز کبدیمقابله با زوال عقلبهبود عملکرد ورزشکاران
کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2محافظت از افسردگیمقابله با خواب‌آلودگی
مبارزه در برابر ابتلا به آلزایمرافزایش متابولیسم (چربی سوزی) بدنکاهش سلولیت‌های پوستی
پیشگیری از پارکینسونپیشگیری از سکته مغزیپیشگیری از سرطان روده بزرگ
مهار رشد سلول‌های سرطانیکاهش کلسترول خون و تری‌گلیسیرید کبدیکاهش استرس اکسیداتیو و التهاب سلولی
بهبود خلق‌وخوی و کاهش خطر خودکشیافزایش طول عمرعملکرد هوشیارتر مغز
رفع یبوستبهبود عملکرد بینایی و چشمافزایش حافظه
بهبود سلامت کبدالتیام سنگ صفرا و کلیهکاهش احتمال ابتلا به نقرس
مزایای مصرف قهوه برای بدن در افراد مختلف

مضرات مصرف قهوه برای بدن در افراد مختلف

باآنکه مصرف قهوه می‌تواند فواید پرتعدادی را با خود به همراه داشته باشد، اما در صورت مصرف افراط گونه و نامنظم مضراتی نیز برای بدن دارد. به همین دلیل پزشکان به‌منظور بهره‌مندی از فواید این نوشیدنی مصرف متعادل آن را توصیه می‌کنند. به‌راستی انواع روش‌های تهیه و سرو قهوه به همراه مزایا و مضرات قهوه موضوع جالب‌توجهی است. چراکه می‌توان با علم و دانش بیشتری به سمت این نوشیدنی پرطرفدار رهسپار شد و بدون گرفتاری به مضراتش فقط به فواید آن دست‌یافت. در آخر به عوارض مصرف بی‌رویه قهوه نیز برای تکمیل بحث در قالب یک جدول اشاره می‌کنیم.

اختلال در جذب کلسیم و آهنافزایش ترشح اسید معدهمشکل در ریتم قلبی و تپش قلبافزایش کلسترول خون
تشدید بیماری سوزش و رفلاکس معدهایجاد ورم معده، مری و زخم معدهافزایش کم‌ فشارخونبروز سوءهاضمه
افزایش استرس بیماران عصبیابتلا به کم‌خونیپوکی استخواناسهال
ایجاد ضعف در روده‌ی افراد حساساختلال درروند بارداری و سقط‌جنینبروز کم‌خوابیبروز سرطان خوش‌خیم سینه
مضرات مصرف قهوه برای بدن در افراد مختلف

کلام آخر باب انواع روش‌های تهیه و سرو قهوه

در این مطلب درباره انواع روش‌های تهیه و سرو قهوه به همراه مزایا و مضرات قهوه سخن گفتیم. اگرچه می‌توان روش‌های دیگری چون پور آُور، فراپوچینو، ایلی گراند اسپرسو و بسیاری روش‌های دیگر را برای سرو قهوه نام برد. ولی ما کوشیده‌ایم رایج‌ترین و مرسوم‌ترین روش‌های مورداستفاده در کافه خانه‌های ایرانی را ذکر نماییم که البته محبوبیت بالایی نیز در میان ایرانیان دارند. با مصرف یک تا 3 فنجان از قهوه در روز خود را به مزایای آن مستفیض سازید و تا همین حد باهدف دور ماندن از مضراتش اکتفا نمایید.

آموزش طرز تهیه حمص خانگی با نان پیتا سه نان

آموزش طرز تهیه حمص خانگی با نان پیتا سه نان

آموزش تهیه حمص خانگی سیر له شده رو به مدت 5 دقیقه در آب لیموی تازه فشرده شده خیس کنید. سپس نخودهای پخته شده رو به همراه سیر و آبلیمو، ارده و 2 قاشق غذاخوری آب سرد به غذاساز اضافه کنید
و اون رو حسابی مخلوط کنید…

Read More »

آموزش طرز تهیه برگر خانگی با نان سه نان

برای تهیه همبرگر خوشمزه ابتدا گوشت چرخ کرده را یک یا دو بار دیگر چرخ می کنیم سپس روی یک سطح صاف مثل تخته آشپزخانه قرار می دهیم. در مرحله بعدی پیاز را پوست گرفته و با رنده ریز رنده می کنیم و با فشار دست آب پیاز را میگیریم. سپس به گوشت چرخ کرده اضافه می کنیم.

Read More »
پیمایش به بالا