چند نکته مهم در انتخاب و خرید جهیزیه عروسی

فهرست عناوین این مطلب

در این مطلب سعی داریم بابیان چند نکته مهم در انتخاب و خرید جهیزیه عروسی شما را برای تهیه لوازمی کاربردی و مناسب برای آغازی‌ترین و شیرین‌ترین روزهای زندگی‌تان یاری نماییم. جهیزیه علاوه بر اینکه باید ظاهری زیبا داشته باشد، ازنظر تعداد و نوع نیز باید به‌گونه‌ای انتخاب شود که تمامی مایحتاج زندگی عروس خانم و آقا داماد را در آینده تأمین نماید. البته اگر به صورتی اقتصادی و به‌صرفه نیز گزینش شود، از فشارهای مالی ابتدای زندگی مشترک زوجین می‌کاهد. با این توصیفات تهیه این لوازم نیاز به درایت و تیزنگری داشته تا کالاهایی مرغوب، مناسب و کار راه‌انداز خریداری شود. در ادامه چند نکته مهم در خرید جهیزیه را برایتان متذکر می‌شویم تا با تبعیت از آنها یک خرید ایده‌آل را تجربه نمایید.

 

خرید جهیزیه عروسی

چند نکته مهم در  انتخاب خرید جهیزیه عروسی در باب اقلام ضروری

برای آنکه جهیزیه شما تا حد امکان کامل باشد، باید اقلام ضروری این خرید را شناخته و در ابتدایی‌ترین گام خرید به سراغ آنها بروید. چراکه ممکن است در انتها با کسری بودجه مواجه شده و از خرید این لوازم ضروری ناتوان گردید. بدین ترتیب ما در این بخش به ذکر چند نکته مهم در خرید جهیزیه باب این ضروریات می‌پردازیم و در همین اثنا شناختتان را در مورد این ارکان نیز ارتقا می‌دهیم.

اولین وسیله ضروری: فرش

فرش از ضروریات یک زندگی مشترک است، به‌گونه‌ای که هرچه زوجین قید دیگر وسایل زندگی را بزنند، هیچ‌گاه از خرید فرش صرف‌نظر نمی‌کنند. بدین ترتیب شما نیز خرید آن را در دستور کار خود قرار داده و متناسب با بودجه‌تان ابعاد، جنس و دست‌بافت یا ماشینی بودن آن را مشخص نمایید. برای ساختمان‌ها با متراژ کم، فرش‌های 6 متری کفایت می‌کند. هرچه بر ابعاد ساختمان افزوده شود باید بر سایز فرش نیز اضافه گردد تا برازندگی لازم ایجاد شود.

دومین وسیله ضروری: مبل

اگر منزل وسیعی برای چیدمان جهیزیه در اختیاردارید، مسلماً مبل‌های سلطنتی و کلاسیک و برای آپارتمان‌های نقلی فقط یک کاناپه یا نیم ست مدرن کفایت می‌کند. به‌هرحال از صرف هزینه‌های گزاف بابت خرید مبلمان اجتناب کنید و برای جهیزیه به همان مبل‌های ساده‌تر و سبک‌تر به‌منظور صرفه‌جویی در هزینه‌ها بسنده نمایید.

سومین وسیله ضروری: سرویس خواب

انتخاب نوع و تعداد سرویس خواب نیز یکی از چند نکته مهم در خرید جهیزیه به‌حساب می‌آید، زیرا سرویس خواب طیف وسیعی از وسایل را در برمی‌گیرد. برای مثال تخت، دراور، میز آرایش، تشک، روتختی، پتو، لحاف و بالشت همگی جزء سرویس خواب و ملحقات آن به شمار رفته و جزء ضروریات در خرید جهیزیه هستند. به‌هرحال در خرید این اجزا به‌هیچ‌وجه کیفیت را فدای کمیت نکنید، زیرا لوازم خواب از عمده وسایل کاربردی بوده که با سلامت عروس و داماد در ارتباط نزدیک هستند. عدم مرغوبیت آنها می‌تواند به‌سلامت زوجین آسیب برساند.

چهارمین وسیله ضروری: سرویس پذیرایی

اگرچه تا حدی ناچارید یک سرویس پذیرایی شکیل را برای جهیزیه خود خریداری نمایید، اما در تعداد آن هیچ الزامی وجود ندارد. برخی به سرویس‌های 12 پارچه اکتفا کرده و بعضی دیگر به سراغ نمونه‌های پرتعدادتر می‌روند. اگر دائماً در حال مهمانی دادن آن‌هم با جمعیت فراوان هستید، مسلماً نمونه‌های پرتعدادتر بهتر به کارتان می‌آید. البته بسیاری نیز سرویس‌های جداگانه‌ای برای پذیرایی و دم‌دستی خریداری می‌کنند و با این تمهید از آسیب به سرویس‌های پذیرایی خود در مصارف روزانه جلوگیری می‌کنند.

پنجمین وسیله ضروری: لوازم آشپزخانه

از لوازم آشپزخانه می‌توان به ظروف حبوبات، لوازم برقی آشپزخانه، قابلمه، گاز، یخچال، ماشین لباس‌شویی و بسیاری خرده زیرهای دیگر نام برد. کیفیت و دوام لوازم آشپزخانه نیز یکی از چند نکته مهم در خرید جهیزیه محسوب می‌شود. به این دلیل که چنین لوازمی در آینده قرار است به‌صورت روتینگ مورداستفاده قرارگرفته و با آنها به طبخ غذا و سرویس‌دهی به اعضای خانواده پرداخت. بدین ترتیب اگر از کیفیت خوبی برخوردار نباشند، به‌سرعت فرسوده شده و هزینه مجددی را بر دوش عروس و داماد می‌گذارند. پس سعی نمایید در خرید تعداد این لوازم حداقل‌ها را مدنظر گرفته ولی از کیفیت و ماندگاری بالای آنها مطمئن شوید.

ششمین وسیله ضروری: پرده

پرده می‌تواند روح را به منزل ما دعوت نماید و با تأثیرگذاری بر دیگر لوازم موجود به زیباتر شدن یا عدم هماهنگی تجهیزات بپردازد. بدین ترتیب در زمان خرید پرده حتماً به هماهنگی آن با دیگر اجزای ضروری منزل دقت نمایید تا در انتهای از چیدمان خانه خود کمال رضایت را داشته باشید. مسلماً برای ساختمان‌ها بادید از فضاهای مجاور پرده‌های ضخیم و برای منازل بادید کور، پرده‌های نازک انتخاب بهتری هستند.

هفتمین وسیله ضروری: لوازم صوتی و تصویری

برای بسیاری تهیه لوازم صوتی و تصویری از نان شب هم واجب‌تر است، زیرا به‌هیچ‌وجه نمی‌توانند، از تماشای فوتبال موردعلاقه یا اخبار شبانگاهی یا سریال‌های جذاب بگذرند. برای بسیاری نیز استماع موسیقی پای ثابت فعالیت‌های روزانه‌ و محافل و مهمانی‌های خودمانی‌شان است. بدین ترتیب باید لوازم صوتی و تصویری را نیز در فهرست لوازم ضروری جهیزیه عروس خانم‌ها جای دارد و به دو اصل اورجینال و مقرون‌به‌صرفه بودن آنها به‌عنوان یکی دیگر از چند نکته مهم در خرید جهیزیه توجه اکید نمود.

انتخاب جهیزیه عروسی

چند نکته مهم در انتخاب و خرید جهیزیه عروسی در باب اقلام غیرضروری

وقتی خیالتان از باب اقلام ضروری و تکمیل آنها راحت شد، حال با فراغ بال می‌توانید از باقیمانده بودجه و سرمایه‌تان برای خرید اقلام غیرضروری و محبوبتان استفاده نمایید. توجه به زیبایی، نما و جلوه بصری یکی از چند نکته مهم در خرید جهیزیه باب اقلام غیرضروری است. این کالاها می‌توانند به جهیزیه شما رزق و برق بخشیده و باعث جذابیت بیشتر آن شوند. ولی این امر نباید به‌صورت افراط گونه انجام‌شده و در ابتدای زندگی سبب تحمیل هزینه‌های گزاف به زوج نوپا و تازه خانه شود. بدین ترتیب بهتر است، حد تعادل را رعایت نموده و در خرید این لوازم به توانایی مالی خود توجه نمایید.

از این لوازم می‌توان به طیف متنوعی اشاره نمود که در ادامه به یادآوری برخی از آن‌ها می‌پردازیم.

اقلام غیرضروری جهیزیه عروس خانم‌ها

تابلو

بوفه

گلدان

ساندویچ ساز

چرخ‌گوشت

پلوپز

زودپز

آب‌میوه‌گیری

آباژور

مجسمه

اتوبخار

تستر

البته دقت داشته باشید این سلیقه و نیاز شما است که ضروری یا غیرضروری بودن لوازم را مشخص می‌کند. ازاین‌رو برای بسیاری از عروس خانم‌ها برخی لوازم ضروری به نظر آمده و برای تعدادی دیگر برعکس غیر ضروری است. هدف در اینجا بیشتر تهیه لوازمی کاربردی و مورد لزوم مصارف روزانه میباشد.

انتخاب جهیزیه عروسی

چند نکته مهم در خرید جهیزیه از باب معیارهای جانبی

بسیاری گمان می‌کنند، این فقط نوع و جنس وسایل جهیزیه است که در زمان خرید مهم می‌باشد. ولی اگر قرار باشد، یک گزینش اصولی و منطبق بر نکات دیزاین و دکور آرایی را تجربه نمایید، باید به مؤلفه‌های دیگری نیز در این میان توجه نمایید. در این بخش به ذکر چند نکته مهم در خرید جهیزیه ازنظر معیارهای جانبی آن می‌پردازیم تا در زمان گزینش وسیع‌تر بیاندیشید و کاربردی‌تر خرید نمایید.

معیار اول: خریدی بر مبنای میزان بودجه و توان مالی

کلکسیونی لوازم را می‌توان برای جهیزیه فهرست نمود، اما به‌راستی همه افراد توانایی تهیه تمامی این لوازم را ندارند. ازاین‌رو باید در ابتدا بودجه خود را تعیین نموده و با مدیریت و نظارت بر آن، ابتدا به خرید اولویت‌های خود بپردازید. به‌منظور ساماندهی هزینه می‌توانید به خرید لوازم سطح پایین‌تر و ارزان‌تر نیز اقدام نمایید.

معیار دوم: گزینش بر اساس فضای در دسترس

ابعاد منزل و مکان دقیق قرارگیری لوازم را مدنظر آورده و بر این اساس به خرید جهیزیه اقدام نمایید. در غیر این صورت با انبوهی وسایل روبرو شده که فضای کافی برای چیدمان آنها ندارید. به‌هرحال آپارتمان‌ها و منازل مسکونی هرکدام محدودیت فضایی خاص خود رادارند که برای یک خرید مناسب باید به این محدودیت‌ها توجه نمود.

معیار سوم: توجه به هارمونی رنگ‌ها

سعی نمایید از میان رنگ‌ها آن نمونه‌ای را که با آن احساس راحتی و شادی بیشتری دارید را در ذهن سپرده و وسایلتان را از میان همان رنگ گزینش نمایید. درنهایت می‌توانید با انتخاب یک رنگ مکمل یا متضاد در کنار رنگ اصلی، هارمونی بی‌نظیر را در رنگ وسایل خود ایجاد نموده و جهیزیه چشم‌نوازی را به نمایش بگذارید.

معیار چهارم: انتخاب سبک موردعلاقه

انتخاب سبک نیز یکی از چند نکته مهم در خرید جهیزیه به شمار می‌رود. سعی نمایید از همان ابتدا سبک موردعلاقه خود را تعیین نموده و در خرید تمامی اجزای جهیزیه به آن پایبند بمانید. البته مسلماً بودجه نیز در اینجا بسیار مهم است، زیرا سبک‌های سلطنتی جذاب بوده، اما با بودجه همگان سازگار نیست. در مقابل سبک‌های مدرن را می‌توان با هزینه مقرون‌به‌صرفه‌تر نیز تهیه کرد. بدین ترتیب علاوه بر علاقه، بودجه نیز در انتخاب سبک دخیل می‌باشد.

معیار پنجم: تعیین زمان‌بندی مناسب

اگر زمان کافی برای خرید جهیزیه در نظر نگیرید در فرصت کم باقی‌مانده ناچارید تا به خریدی بی‌برنامه و سطحی بسنده کنید. در این زمان ممکن است، مدیریت هزینه‌ها برایتان سخت و یا غیرممکن شود. بدین ترتیب حداقل 6 ماه تا یک سال قبل از عروسی به تهیه جهیزیه و مایحتاج آن بپردازید تا تدارک و آماده‌سازی آن بر اساس معیارهای صحیحی صورت گیرد.

معیار ششم: دقت در مارک و برند تولیدکننده

در میان برندهای داخلی و خارجی محصولات باکیفیت فراوانی یافت می‌شود که می‌توان به طول عمر، دوام و کیفیت آنها اعتماد نمود. برند یکی از چند نکته مهم در خرید جهیزیه است که برای بسیاری مهم و حیاتی جلوه می‌کند. ولی ما توصیه می‌کنیم، به‌جای صرف هزینه بابت برند، به کیفیت محصول مدنظرتان توجه نماید. برخی محصولات در نمونه‌های خارجی و ایرانی عملکرد یکسانی را ارائه می‌دهند. ازاین‌رو پرداخت هزینه گزاف بابت برندهای خارجی کار معقولی نیست.

پیمایش به بالا