نکات و تکنیک های خوش طعمی و خوشبویی غذا

نکات و تکنیک های خوش طعمی و خوشبویی غذا

فهرست عناوین این مطلب

نکات و تکنیک‌های خوش‌طعمی و خوشبویی غذا مجموعه‌ای از ترفندهای ساده و کاربردی هستند که با رعایت آنها می‌توان همانند سرآشپزان حرفه‌ای به سرو غذا پرداخت. این فوت‌وفن‌ها کمک می‌کنند تا مواد غذایی مدت بیشتری سالم و باکیفیت مانده و بعد از طبخ از طعم و مزه این مواد در غذایمان لذت بیشتری ببریم. به‌هرحال در هر غذا گروه‌های مختلفی از مواد خوراکی مانند گوشت، سبزی‌ها، حبوبات و چاشنی‌ها مورداستفاده هستند. بدین ترتیب این نکات و تکنیک‌های خوش‌طعمی و خوشبویی غذا شامل تمامی این مواد می‌شود که یک آشپز باید رعایت نماید. با این توصیفات به چند مورد از تکنیک‌های کاربردی برای هرکدام از گروه‌های متفاوت غذایی مورداستفاده در طبخ غذا پرداخته و با این روش دانشتان را در مورد چگونگی مراقبت، نگهداری و حفظ بافت آنها بالا می‌بریم.

نکات و تکنیک های خوش طعمی و خوشبویی غذا
نکات و تکنیک های خوش طعمی و خوشبویی غذا

فهرست

نکات و تکنیک‌های خوش‌طعمی و خوشبویی غذا مربوط به پروتئین‌ها

پروتئین‌ها بخش مهمی از مواد اولیه طبخ غذاها را به خود اختصاص می‌دهند. به همین دلیل طبیعی است که تعداد فراوانی از نکات و تکنیک‌های خوش‌طعمی و خوشبویی غذا مختص این گروه غذایی باشد. در ادامه به نکاتی می‌پردازیم که کمک می‌کنند تا گوشتی خوش‌طعم و عطرتر را در غذاهایمان مصرف نماییم.

خوش‌طعمی و خوشبویی گوشت و پروتئین
خوش‌طعمی و خوشبویی گوشت و پروتئین

نکته اول باب پخت پروتئین‌ها

به‌منظور سرخ کردن گوشت هرگز از حرارت بالاتر از 180 درجه سانتی‌گراد استفاده نکنید. پس از هر بار سرخ کردن تابه را خالی کرده آن را شسته و دوباره روغن بریزید. در انتها نیز گوشت سرخ‌شده را درون دستمال‌های روغن گیر پیچیده و اجازه دهید روغن اضافی آن خارج شود.

نکته دوم باب پخت پروتئین‌ها

قبل از سرخ کردن ماهی آن را چند دقیقه در موادی مانند شیر دارای نمک یا خامه تازه یا سیب‌زمینی رنده شده استراحت دهید. بدین ترتیب به تردی و خوش‌طعمی آن کمک می‌کنید. برای رفع بوی نامطبوع ماهی نیز قبل از سرخ شدن به آن آب‌لیموی تازه بی‌افزایید و سپس از عطر دل‌انگیز آن مهمان‌های خود را مدهوش سازید.

نکته سوم باب پخت پروتئین‌ها

یکی دیگر ازنکات و تکنیک‌های خوش‌طعمی و خوشبویی غذا استفاده از فر به‌جای آب‌پز کردن گوشت است. بدین ترتیب در حین طبخ فرصت دارید تا چاشنی‌هایی متعددی را به گوشت افزوده و آن را طعم‌دار نمایید. اغلب قسمت بیرونی گوشت را بانمک و فلفل به کمک کره آغشته نموده و روی یک سینی حاوی مقدار فراوانی سبزی‌ها داخل فر می‌گذارند. بدین ترتیب گوشت در بهترین حالت برشته‌شده بدون آنکه آب آن بیش‌ازاندازه خشک شود.

نکته چهارم باب پخت پروتئین‌ها

حتماً از گوشت‌هایی بارنگ سالم و بوی مطبوع در پخت غذا استفاده نمایید. هرچند توصیه می‌شود تا حد امکان از گوشت‌های تازه خریداری شود، اما گوشت‌های منجمد که در شرایط استاندارد نگهداری و عرضه می‌شوند نیز مشکلی برای سلامتی ایجاد نمی‌کنند. البته بسیاری گوشت‌های کنسروی و خشک را ترجیح می‌دهند که آنها نیز در صورت عدم وجود مواد افزودنی می‌توانند همان عطروطعم ایده‌آل گوشت را در غذاها تداعی کنند.

نکته پنجم باب پخت پروتئین‌ها

گوشت‌های کم‌چربی می‌توانند، علاوه بر اینکه طعم دل‌پذیرتری به غذا بدهند، برای سلامت قلب و عروق نیز مناسب‌تر باشند. اگرچه غذاهایی مانند قیمه و قورمه‌سبزی با گوشت قرمز لذیذتر می‌شوند، اما اگر به تکنیک‌ها گریل کردن، سرخ نمودن و کباب کردن آگاهی یابید گوشت‌هایی مانند بوقلمون، مرغ، ماهی و میگو نیز می‌توانند، برایتان بهترین غذاها را با عطروطعمی ایده‌آل تدارک بینند.

 

نکات و تکنیک‌های خوش‌طعمی و خوشبویی غذا مربوط به سبزی‌ها

سبزی‌ها نیز علاوه بر اینکه به‌سلامتی افراد کمک می‌کنند، خود به‌تنهایی سبب لذیذتر شدن غذاها می‌شوند. ازاین‌رو توجه به نکات و تکنیک‌های خوش‌طعمی و خوشبویی غذا باب سبزی‌ها کمک می‌کند، از نهایت طعم و مزه این خوراکی‌ها بهره‌مند شویم. در ادامه به این نکات بیشتر می‌پردازیم.

نکات و تکنیک‌های خوش‌طعمی و خوشبویی غذا مربوط به سبزی‌ها
خوش‌طعمی و خوشبویی سبزی

نکته اول باب پخت سبزی‌ها

برای بهتر شدن طعم و عطر پیاز آشپزان حرفه‌ای آن را 5 دقیقه قبل از طبخ در آب جوش قرار داده یا آنها را با آب و روغن و آب‌لیمو می‌خیسانند. بدین ترتیب بوی نامطبوع پیازها را گرفته و غذاها را نیز به مدد آن خوش عطرتر می‌سازند. البته در زمان سرخ کردن از افزودن نمک به روغن پیاز فراموش نکنید تا درنهایت پیازهایی طلایی و ترد با طعمی جادویی را داشته باشید.

نکته دوم باب پخت سبزی‌ها

به‌منظور ترد و خوش عطر شدن کلم‌های قرمز آنها را به تکه‌های کوچک تقسیم نموده و باکمی سرکه درون آب جوش بریزید. حتی می‌توانید از ترفند قرار دادن کلم‌های تکه شده داخل ظرف فلزی و گذاشتن داخل فریزر نیز استفاده کنید و پس‌ازآن از تردی و طعم بی‌نظیر این خوراکی حیرت‌زده شوید.

نکته سوم باب پخت سبزی‌ها

برای جلوگیری از پوسیدگی و بوی نامطبوع سبزی‌ها آنها را شسته و درون حوله کاغذی بپیچانید. سپس داخل یک کیسه پلاستیکی درون یخچال نگهداری نمایید. بدین ترتیب در هر بار استفاده پس از خارج‌سازی از نایلون، استشمام عطر عالی آنها برایتان تعجب‌آور خواهد بود.

نکته چهارم باب پخت سبزی‌ها

یکی دیگر ازنکات و تکنیک‌های خوش‌طعمی و خوشبویی غذا در باب نحوه شست و شوی صحیح قارچ است. این ماده غذایی در بسیاری از خوراک‌های ما مورداستفاده بوده، اما خیساندن آن در زمان پاک‌سازی سبب می‌شود، حالت لزج مانند گرفته و کیفیتش را از دست بدهد. قارچ‌ها را باید با یک حوله یا برس تمیز نمود و سپس در حد آبکشی به شستن آنها پرداخت تا در زمان طبخ به‌قدر کافی ترد باشند.

نکته پنجم باب پخت سبزی‌ها

برای پختن سبزی‌ها آنها را یا سرخ‌کرده یا درون فر قرار دهید تا سالم و خوشمزه بمانند. برای سرخ کردن نیز از روغن‌زیتون، کنجد یا کانولا استفاده نموده و کمی نمک و فلفل برای بهتر شدن طعمشان اضافه نمایید. البته بخارپز نمودن نیز روشی جالب برای حفظ بافت و مواد مغذی مانند ویتامین‌ها و مواد معدنی موجود در این سبزی‌ها است. در این حالت طبیعی است که طعم بهتری را از آنها در غذایمان شاهد باشیم.

 

نکات و تکنیک‌های خوش‌طعمی و خوشبویی غذا مربوط به حبوبات

اگر تمایل دارید تا غذای شما که حاوی حبوبات است، خوش‌طعم و عطر باشد، باید به اصول طبخ این ماده غذایی آگاهی یابید. بدین ترتیب در سایه این نکات و تکنیک‌های خوش‌طعمی و خوشبویی غذا علاوه بر اینکه از نرمی و قابل‌هضم بودن حبوبات موجود در غذا لذت می‌برید، غذایی مجلسی را نیز ارائه می‌دهید.

نکات و تکنیک‌های خوش‌طعمی و خوشبویی غذا مربوط به حبوبات
خوش‌طعمی و خوشبویی حبوبات

نکته اول باب پخت حبوبات

برای بهتر شدن طعم حبوبات فقط کافی است در زمان آب پز کردن آنها به قابلمه خود چند قطره آب‌لیمو اضافه نمایید. بدین ترتیب می‌بینید که حبوباتتان بعد از افزودن به خورش‌ها چقدر دل‌پذیرتر می‌شود.

نکته دوم باب پخت حبوبات

برای بهبود نمک حبوبات هرگز از نمک خشک برای رفع کمی چاشنی استفاده نکنید، زیرا در این حالت نمک به خورد تمامی حبوبات نرفته و بخشی از آن بسیار شور و حجم دیگری بازهم بی‌نمک می‌ماند. در این حالت یکی از بهترین نکات و تکنیک‌های خوش‌طعمی و خوشبویی غذا که به کارتان می‌آید، استفاده از آب جوش آغشته به نمک است که سبب تقسیم موزون نمک در تمامی قسمت‌های غذا می‌شود.

نکته سوم باب پخت حبوبات

برای گرفتن بوی نامطبوع حبوبات حتماً یک‌شب قبل از استفاده آن‌ها را در یک ظرف پر از آب خیس نمایید. در این حالت علاوه بر برطرف شدن حالت نفخ حبوبات سبب می‌شود، غذا طعم بهتری گرفته و بوی زخمی حبوبات را ندهد.

نکته چهارم باب پخت حبوبات

به‌منظور جلوگیری از باز شدن حبوبات می‌توانید آنها را مانند گوشت درون روغن سرخ نمایید و سپس آب‌پز کنید. این امر اجازه می‌دهد تا عطروطعم به‌یادماندنی‌تری از حبوبات خود مشاهده نموده و از لعاب زودهنگام آن و عدم پختن بقیه مواد خوراکی داخل غذا نیز پیشگیری می‌کنید.

نکته پنجم باب پخت حبوبات

قبل از پختن کامل حبوبات از افزودن چاشنی‌هایی مانند لیمو یا رب گوجه‌فرنگی به غذا اجتناب نمایید. یکی از مهم‌ترین نکات و تکنیک‌های خوش‌طعمی و خوشبویی غذا باب حبوبات توجه به افزودن به‌موقع چاشنی‌ها به این خوراکی است. در این حالت چاشنی‌ها به‌خوبی با غذا ترکیب‌شده و طعم بهتری از انواع حبوبات نیز در غذا پخش می‌شود.

 

نکات و تکنیک‌های خوش‌طعمی و خوشبویی غذا مربوط به ادویه و چاشنی‌ها

چاشنی را به‌هیچ‌وجه نمی‌توان از غذا حذف نمود یا جایگزینی برای آنها یافت. به همین دلیل مهم است تا نکات و تکنیک‌های خوش‌طعمی و خوشبویی غذا باب زمان، مقدار و نوع چاشنی‌ها را نیز بیاموزیم. در اینجا به ذکر چند نکته مهم مربوط به چاشنی‌ها می‌پردازیم.

 

نکات و تکنیک‌های خوش‌طعمی و خوشبویی غذا مربوط به ادویه و چاشنی‌ها

نکته اول باب افزودن چاشنی‌ها

برای حفظ عطروطعم ادویه قرمز حتماً آنها را به‌دوراز گرما و نور مستقیم خورشید نگهداری نمایید. ترجیح بر نگهداری این ادویه‌ها داخل یخچال و محیط‌های کاملاً سرد است.

نکته دوم باب افزودن چاشنی‌ها

برای بازگرداندن طعم طبیعی خورشتی که بسیار تندشده فقط کافی است، بدان چند قطره لیمو تازه اضافه نموده و کمی خورشت را هم بزنید. بدین ترتیب تندی بیش‌ازحد خنثی‌شده و طعم و عطر خورشت به حالت عادی بازمی‌گردد.

نکته سوم باب افزودن چاشنی‌ها

یکی دیگر از نکات و تکنیک‌های خوش‌طعمی و خوشبویی غذا استفاده از پودر ادویه‌ها به‌جای چوب آنها است. در این حالت از تیره شدن بیش‌ازحد غذا توسط ادویه‌ها جلوگیری نموده و عطروطعمی به‌یادماندنی را به غذای خود می‌بخشید.

نکته چهارم باب افزودن چاشنی‌ها

از امتحان چاشنی‌های متنوع هراسی نداشته باشید. هرکدام از آنها قادر هستند، طعم و عطری متمایز و البته بی‌نظیر را به غذای شما ببخشند. از فلفل سیاه و نمک فراتر رفته و گاهی پاپریکا، فلفل قرمز، پودر سیر، پونه کوهی، ریحان، رزماری و … را نیز امتحان کنید. در همین میان به کشف طعم‌های جدید و شگفت‌آور نیز در برخی مواقع نائل می‌شوید.

پیمایش به بالا