نکات کلیدی در یک تغذیه رژیمی به همراه معرفی انواع رژیم های لاغری

فهرست عناوین این مطلب

تغذیه رژیمی به دلیل آنکه می‌تواند یک برنامه کاهش وزن اصولی را به ما عرضه نماید، موردتوجه است. امروزه این نوع تغذیه در کنار رژیم لاغری قرارگرفته و به دلیل مقادیر کنترل‌شده چربی، کربوهیدرات و قند، گویی یک رژیم غذایی سالم را به مصرف‌کنندگان عرضه می‌دارد. به همین دلیل یافتن لیست غذاهای رژیمی و کم‌کالری برای کسانی که در پی جایگزینی مناسب برای وعده‌های معمول خود هستند، یک هدف و آرمان بزرگ است. البته باید دقت داشت به هر لیست غذای رژیمی لاغری نمی‌توان اعتماد کرد و فقط باید پیرو نمونه‌هایی بود که تأییدیه‌های پزشکی و تخصصی تغذیه را دریافت نموده‌اند. در این مطلب تا حد امکان در مورد تغذیه رژیمی و ملزومات آن سخن گفته تا شمارا در تصمیمات تغذیه‌ای خود راهنمایی کنیم.

تغذیه رژیمی
تغذیه رژیمی

فهرست

معرفی رژیم غذایی سالم

با تمامی شناختی که در مورد گونه‌های مختلف مواد غذایی داریم، بازهم نمی‌توان به‌تنهایی و بدون مشورت پزشکان تغذیه یک رژیم غذایی سالم را برای خود تدوین نمود. این موضوع ازیک‌طرف به دلیل گستردگی گروه‌های تغذیه‌ای موردنیاز بدن می‌باشد. از سوی دیگر نوع متابولیسم بدنی منحصر به هر فرد است که تنظیم یک رژیم صحیح را نیاز به تدابیر پرتعدادی می‌سازد. امروزه برخی از مراکز ادعا دارند که یک رژیم لاغری مثمر ثمر را ارائه داده که با آن می‌توان از بیماری‌های کشنده مانند سرطان و ناراحتی‌های قلبی در امان ماند. از طرفی عملکرد عضلات، استخوان‌ها و سیستم دفاعی بدن را نیز بهبود بخشید. ولی به‌راستی کدام‌یک از آنها می‌توانند، یک تغذیه رژیمی با تمامی اصول صحیح آن را ارائه دهند.

رژیم غذایی سالم
رژیم غذایی سالم

مشخصه‌های مثبت یک تغذیه رژیمی ایده‌آل

با توجه به اینکه مواد غذایی تأثیرات متفاوتی را در افراد مختلف دارند و خواصشان در هر فردی به‌گونه‌ای خاص نمایان می‌شود. همچنین مسیرهای متابولیکی تعریف‌شده در بدن هر فرد به‌گونه‌ای خاص بر روی مواد غذایی اثر می‌گذارد. غذاها می‌توانند میزان کالری سوزی، تعادل هورمونی و … هر فردی را به‌گونه‌ای متمایز تغییر دهند. ازاین‌رو ممکن است، یک ماده غذایی در فردی تناسب‌اندام و در شخص دیگری حساسیت‌های آلرژیک را در پی داشته باشد. به همین دلیل برای بیان مشخصه‌های مثبت یک تغذیه رژیمی باید به‌صورت کلی‌تر موضوع را مطرح ساخت.

تغذیه رژیمی
تغذیه رژیمی

طعم دلپذیر

اگرچه مبنا همیشه انتخاب یک رژیم غذایی سالم است. ولی انتخاب خوراکی‌هایی که در کل برای فرد رژیم گیرنده طعمی آشناتر و دل‌پذیرتر دارد، نیز بسیار مهم می‌باشد. بدین ترتیب می‌توان امید داشت که افراد تا مدت‌ها بدون دل‌زدگی مسیر پیش رو را طی کرده و هرگز دلسرد و بی‌رغبت نشوند.

استفاده از روغن‌های غیراشباع

حتی در لیست غذاهای رژیمی و کم‌کالری نیز روغن به‌وفور یافت می‌شود، فقط جایگزین‌های مناسب آن انتخاب و به مصرف می‌رسند. در صورت عدم استفاده این روغن‌ها مانند کنجد، زیتون و بادام هیچ نوع تغذیه رژیمی به سرانجام نمی‌رسد، زیرا بدن از سوی دیگر تلاش می‌کند با تولید واحدهای چربی بیشتر این کمبود را جبران نماید.

چاشنی‌های سالم

نمک و شکر دو چاشنی محبوب اما غیرقابل‌قبول در هر نوع رژیم غذایی سالم هستند. در مقابل چاشنی‌هایی مانند ادویه‌ها، آب‌غوره، آب‌نارنج و آب‌لیمو در کاهش التهابات بدن بسیار کارساز عمل نموده و علاوه بر طعم‌دار نمودن غذاهای رژیمی آنها را در رسالتشان یاری می‌رسانند.

وجود مقادیر کافی پروتئین، ویتامین و مواد معدنی

در لیست غذای رژیمی لاغری آنچه به مقدار کافی و وافی موجود است، پروتئین‌ها در انواع سالم، ویتامین‌ها در گروه‌های مختلف و مواد معدنی در حجم‌های کافی می‌باشد. بدین ترتیب طولانی‌ترین مدت سیری و بهترین چربی سوزی و والاترین عضله سازی از پس چنین رژیمی عاید افراد می‌شود.

لیست غذاهای رژیمی و کم‌کالری

خوراکی‌هایی مانند قارچ، اسفناج، کرفس، تخم‌مرغ، ماهی‌های کم‌چرب و … در لیست غذاهای رژیمی و کم‌کالری به‌وفور یافت می‌شوند. بدین ترتیب می‌توان فهرستی متنوع از این غذاها را ذکر نمود که علاوه بر طعم عالی اثرات شگرفی بر سلامتی دارند. برای مثال می‌توان از ماهی کبابی که پروتئین بالایی داشته و مانعی بر پرخوری و ولع غذایی است، یادکرد. غذای سبزیجات با مرغ، سالادهای کامل، سیب‌زمینی تنوری با قارچ و انواع سوپ‌های رژیمی هرکدام به‌راحتی در این فهرست جای می‌گیرند. در لیست غذای رژیمی لاغری گونه‌های دیگری نیز وجود دارند که شاید برای شما نیز جالب‌توجه باشند.

لیست غذاهای رژیمی و کم‌کالری
لیست غذاهای رژیمی و کم‌کالری
  • میرزاقاسمی
  • جوجه‌کباب با سینه مرغ کم‌چرب
  • ساندویچ ماهی ساردین
  • خوراک مرغ بدون روغن
  • سالاد میگو
  • لازانیای کدو
  • سالاد سزار
  • و … .

انواع روش‌های مختلف لاغری

اگرچه اتخاذ یک تغذیه رژیمی مهم‌ترین اصل برای تناسب‌اندام است، اما برای کاهش وزن باید از متدهای دیگری نیز استفاده نمود. انجام انواع ورزش‌هایی مانند پیاده‌روی، شنا، پیلاتس، وزنه‌برداری و دوچرخه‌سواری یکی از راه‌های جانبی اثرگذار برای لاغری است. بعدازآن می‌توان به داروها و جراحی لاغری و پیکرتراشی در زمان عود بیماری و عدم تأثیر روش‌های پیشین، اندیشید. ولی به‌راستی تنها روش قطعی و دائمی کاهش وزن انتخاب یک رژیم لاغری مناسب و اصولی است. در غیر این صورت نه ورزش و نه حتی جراحی نمی‌تواند، افراد را از شر چربی‌های انباشته در بدنشان نجات بخشد. به همین دلیل در ادامه بیشتر شمارا با رژیم لاغری، فرمول دست‌یابی به آن و انواع مختلف یک رژیم غذایی سالم آشنا می‌سازیم.

انواع روش‌های مختلف لاغری
انواع روش‌های مختلف لاغری

آشنایی با رژیم لاغری

رژیم لاغری در حال حاضر بر مبناهای مختلف و شیوه‌های گوناگونی عرضه می‌شود و به همین دلیل دارای اسامی مختلفی است. ولی مسئله مهمی که در تمامی آنها موردتوجه بوده، حذف توده‌های چربی است که به‌صورت نامناسب در اطراف ارگان‌های مختلف بدن تجمع می‌کنند. به همین دلیل است که می‌توان آن را یک رژیم غذایی سالم نیز قلمداد نمود که سعی در رفع مشکلات احتمالی چاقی دارد. گاهی فقط کاهش چند کیلو وزن چنان شرایط جسمانی افراد را بهبود می‌بخشد که لذت زندگی و سطح کیفی آن را به طرز عجیبی افزایش می‌دهد. حال در اینجا گزینش یک رژیم متناسب با شرایط جسمی و ژنتیکی‌مان به میان آمده و انتخاب را چالش‌برانگیز می‌سازد. بدون یک گزینش صحیح، حتی پیروی از لیست غذای رژیمی لاغری تجویزشده در آن رژیم نیز به ما کمکی نه در جهت لاغری و نه از باب سلامتی نمی‌کند.

فرمول دست‌یابی به رژیم لاغری سریع و آسان

آنچه بیشتر از هر نکته دیگری در رژیم لاغری بدان پرداخته می‌شود، سرعت بخشیدن به متابولیسم است. بدین ترتیب بسیاری از پارامتر مزاج غافل شده و چندان به تعادل این دو رکن توجهی ندارند. ولی یک لیست غذای رژیمی لاغری متناسب با تأثیر مثبت بر هر دو این المان‌ها می‌کوشد تا بدن را به تعادلی‌ترین حالت ممکن خود برساند. علوم مزاج شناسی و متابولیسم به اثبات رسانده‌اند در صورت یافتن تعادل بین این دو رکن، سلامتی به‌طور کامل برای افراد حاصل‌شده و از انواع مختلف چاقی و پرخوری نجات می‌یابند. بدین ترتیب درصورتی‌که مزاج شما بلغمی، دمی، سودایی یا صفرایی باشد، چاقی امری است که به‌سرعت در بدن شما رخ‌داده و انتخاب یک رژیم غذایی سالم برای رفع این عوارض نیاز ضرب‌الاجلی است.

معرفی چند مورد از رژیم لاغری معروف در جهان

در این بخش شمارا با چند رژیم لاغری معروف جهانی آشنا می‌سازیم. این رژیم‌ها هرکدام مزایای منحصربه‌فرد خود رادارند، به‌گونه‌ای که تعدادی را مجاب به پیروی از خود نموده‌اند. اگر شما نیز به دنبال لیست غذاهای رژیمی و کم‌کالری هستید، اما نمونه‌ای قابل‌تأیید و اثرگذار را تا حال نیافته‌اید، در کنار این رژیم‌ها به نتیجه‌ای مطلوب می‌رسید.

رژیم لاغری اتکینز

آنچه در این رژیم مشهود است، کاهش حداکثری کربوهیدرات و افزایش فراوان پروتئین‌ها و چربی‌های سالم است. به همان مراتب ویتامین‌ها از انواع دسته‌های آن در این رژیم گنجانده‌شده، بدین ترتیب فرد فارغ از کالری شماری به تناسب‌اندام رؤیایی خود دست می‌یابد.

رژیم لاغری دوکان

مقادیر بالای پروتئینی که در این رژیم وجود دارد، به افراد اجازه می‌دهد تا در مدت‌زمان بسیار کمی به کاهش وزن حداکثری دست یابند. با این حجم پروتئین، اشتهای کاذب افراد فرونشانده شده، ازاین‌رو در یک برنامه چهار مرحله‌ای تناسب‌اندام حاصل می‌شود.

رژیم لاغری دوبرو

بسیاری دوبرو را یک رژیم غذایی سالم تلقی می‌کنند، زیرا یک سیستم کتوژنیک دوره‌ای را دنبال نموده و از رژیم کم کربوهیدرات و روزه‌داری متناوب پیروی می‌کند. بدین ترتیب بهبود وضعیت کلسترول، کاهش قند خون، تقویت روحیه و تناسب‌اندام از مزایای شگرف این رژیم به شمار می‌رود.

رژیم لاغری مدیترانه

ماهی فراوان و چربی‌های سالم و حذف گوشت‌های قرمز که در این رژیم لاغری توصیه می‌شود، افراد را در بهبود سلامت قلب و عروق، کاهش خطر ابتلا به سرطان، التیام علائم پارکینسون و آلزایمر یاری می‌رساند. ازاین‌رو برای کسانی که به‌سلامت کلی بدن می‌اندیشند، انتخاب خوبی است.

رژیم لاغری ذهن آگاه

لیست غذاهای رژیمی و کم‌کالری که در این رژیم وجود دارد، شخص را به احساس سیری رسانده زیرا می‌تواند، آگاهانه به فرآیند غذا خوردن خود نظارت نماید. کاهش عوامل محرک پرخوری عاطفی و همراهی بدن با سیگنال‌های سیری مغز از مزیت‌های فراموش‌نشدنی رژیم لاغری ذهن آگاه است.

رژیم لاغری
رژیم لاغری

مزایای انتخاب یک رژیم لاغری تخصصی و کارشناسانه

اگرچه هر رژیم لاغری مزایای منحصر به خود را دارد، اما به‌صورت کلی نیز فواید بسیاری را برای افراد به ارمغان می‌آورد. به همین دلیل در این بخش نتایج مثبتی که تغذیه رژیمی برای افراد به ارمغان می‌آورد را باهم برمی‌شماریم.

  • کاهش وزن متناسب با شرایط بدن
  • اطمینان کامل از سلامت بدن و عدم بروز مشکلی حادی
  • بهترین درمان برای تورم‌ها و کیست‌های بدن
  • تعادل کامل طبع و مزاج افراد
  • امکان اعمال پرهیزهای خاص متناسب با بیماری‌های افراد
  • در نظر گرفتن شرایط خاص افراد مانند بارداری، یائسگی و …
  • واداشتن کارکرد صحیح متابولیسم
  • وجود دوره‌های تثبیت و تجربه عدم بازگشت وزن
  • و … .
پیمایش به بالا