بهترین ورزش‌های مخصوص بیماران قلبی و عروقی

فهرست عناوین این مطلب

با توجه به اهمیت شناخت ورزش‌های مخصوص بیماران قلبی برای این قشر خاص، در این مطلب سعی نمودیم به‌تمامی جوانب مهم این ورزش‌ها بپردازیم. تقویت قلب برای بیماران قلبی به کمک تمرینات ورزشی بسیار حائز اهمیت است. به‌گونه‌ای که سهم بالایی از تمهیدات لازم جهت پیشگیری از سکته قلبی با ورزش و فعالیت‌های صحیح بدنی گره‌خورده است. ولی گاهاً این قشر به دلیل عدم آگاهی دست به یک سری فعالیت‌هایی زده که در زمره‌ی کارهای خطرناک برای بیماران قلبی به شمار می‌روند. بدین ترتیب به‌جای دریافت سلامتی با عواقب هولناکی به ناخواسته درگیر می‌شوند. با این رویکرد معرفی و شناساندن فعالیت‌هایی که در دسته بهترین ورزش برای بیماران قلبی قرار دارند، یک امر مهم و حیاتی است. ارتباط تنگاتنگ بین ورزش و بیماری‌های قلبی بر کسی پوشیده نیست، اما اینکه کدام‌یک از ورزش‌ها سودمند هستند، باید از سوی پزشکان تعیین گردند. امروزه از گوشه و کنار سخنانی مبنی بر فواید ورزش‌هایی مانند شنا برای بیماران قلبی یا مزایای بدن‌سازی برای بیماران قلبی روبرو هستیم.

فهرست

ولی به‌راستی کدام، ورزش برای گرفتگی رگ قلب مناسب‌تر بوده و اثرات شفابخشی بهتری داشته و به تقویت قلب برای بیماران قلبی کمک می‌کند.

آشنایی با انواع بیماری‌های قلبی

به دلیل گستردگی سیستم قلب و عروق در بدن، طیف وسیعی از بیماری‌ها برای این دستگاه عظیم ذکر می‌شوند. سکته قلبی، روماتیسم قلبی، عروق کرونری، اختلال در سیستم هدایت خون به اندام‌ها فقط بخش کوچکی از بیماری‌های رایج قلب و عروق هستند. به همین دلیل طبیعی است که ورزش‌های مخصوص بیماران قلبی نیز به نسبت متنوع بوده تا بتواند این گستره بیماری را پاسخ داده و برای هرکدام حرکتی متناسب را ارائه دهد. اگرچه اصلاح سبک زندگی، ترک سیگار و انتخاب یک رژیم غذایی مناسب از مهم‌ترین راه‌کارهای مبارزه با بیماری قلبی است. ولی بی‌شک یکی از اصولی‌ترین اقدامات جهت پیشگیری از سکته قلبی با ورزش و تمرینات بدنی محقق می‌گردد.

 

تأثیرات مثبت ورزش بر بهبود بیماری‌های قلب و عروق

به خاطر داشته باشید که پیشگیری و شناخت زودهنگام تا حد زیادی عوامل خطرزا را از بیماران قلبی دور ساخته و آنها را از تجربه عوارض بسیار سخت چنین بیماری‌ در امان می‌دارد. ولی در صورت بروز بیماری نیز ورزش به تقویت قلب برای بیماران قلبی کمک شایانی می‌کند. به‌گونه‌ای که ادعا می‌شود، اگر بهترین ورزش برای بیماران قلبی را انتخاب نمایید، احتمال مرگ ناشی از بیماری‌های مزمن قلبی در شما کاهش چشمگیری می‌یابد. برای مثال شنا برای بیماران قلبی بسیار سودمند بوده، چراکه در کاهش فشارخون و قند خون ثمربخش است. البته بسیاری ورزش‌های دیگر نیز در این زمینه توانمند هستند که در بخش‌های بعدی بدان‌ها اشاره می‌کنیم.

ولی در اینجا اثرات ورزش بر بیماری‌های قلبی را باهم بررسی می‌نماییم.

  • تقویت ماهیچه‌های قلب
  • کاهش دردهای قفسه سینه
  • بهبود علائم آنژین
  • افزایش میزان خون‌رسانی توسط عروق
  • بهبود و کنترل اتونوم قلبی افراد بیمار
  • تقویت فرآیند اکسیژن‌رسانی به بافت‌های بدن
  • رفع علائم نارسایی قلبی
  • کاهش کلسترول بد خون
  • رفع عوارضی مانند تنگی نفس، عرق سرد و اختلالات خواب

نکات مهم در زمان انجام تمرینات ورزشی برای بیماران قلبی

باآنکه تصور عموم بر این مبنا است که ورزش می‌تواند، باعث عود بیماری‌های قلبی شود. ولی تحقیقات علمی نتایجی مغایر با این تفکر را به اثبات می‌رساند. ورزش برای گرفتگی رگ قلب بسیار سودمند است و با بازنمودن مجاری خونی سبب بهبود عملکرد قلب و عروق می‌شود. فقط در اینجا رعایت نکاتی حائز اهمیت است تا ورزش تمامی اثرات سودمند خود را بر بدن بگذارد.

  • اولین نکته: انتخاب فعالیت ورزشی متناسب با نوع بیماری قلبی
  • دومین نکته: ادامه فعالیت‌های ورزشی و عدم ترک آنها در هر شرایطی
  • سومین نکته: دوری از هرگونه هیجان، اضطراب و تنش در طی ورزش
  • چهارمین نکته: کاهش یا متوقف ساختن فعالیت‌های بدنی به‌محض احساس ضعف و ناراحتی
  • پنجمین نکته: عدم انجام فعالیت‌های ورزشی پس از صرف غذا
  • ششمین نکته: خودداری از فعالیت‌های ورزشی در گرما یا سرمای شدید
  • هفتمین نکته: انجام تمرینات ترکیبی هوازی و استقامتی با شدت متوسط
  • هشتمین نکته: ازسرگیری فعالیت‌های بدنی حتی پس از سکته قلبی پس از گذراندن دوره‌های توان‌بخشی

شرایط ورزش برای بیماران قلبی

تقویت قلب برای بیماران قلبی به طرق مختلف بسیار مهم است، در این راستا انواع مختلفی از ورزش‌ها می‌توانند، سودمند باشند. به‌گونه‌ای که بدن‌سازی برای بیماران قلبی می‌تواند نویدبخش استقامت اسکلتی، عضلانی و ماهیچه‌ای باشد. همان‌طور که شنا برای بیماران قلبی ارمغان سلامتی، نشاط و سرزندگی را دارد. ولی به‌راستی بیماران باید در چه شرایطی به ورزش بپردازند تا این ثمرات درخشان برایشان عاید و قابل‌لمس گردد.

تعداد روزهای ضروری

یکی از کارهای خطرناک برای بیماران قلبی انجام بدون برنامه ورزش است. برای این دست افراد بیش از سه روز ورزش در هفته ممکن است، آسیب‌زا باشد. سعی نمایید طول ورزش به بیش از 40 دقیقه افزایش نیابد. آغاز و پایان ورزش را نیز 10 دقیقه را به گرم کردن و سرد کردن با انواع تمرینات کششی اختصاص دهید و زمان باقی‌مانده را به ورزش مخصوص خود بپردازید.

شدت تمرینات ورزشی

هرکدام از ورزش‌های مخصوص بیماران قلبی را که انتخاب می‌کنید، باید با شدت متوسط به انجام آنها بپردازید. به‌گونه‌ای که بین ضربان قلب در حین فعالیت و در حال استراحت تفاوت فاحشی نباشد.

نظارت بر علائم حیاتی

علائمی چون ضربان قلب و ریتم آن و فشارخون در بیماران قلبی باید به‌صورت مرتب بررسی شود. بهتر است، چنین بیماران زیر نظر یک مربی ورزش کرده یا در صورت عدم وجود نظارت مستقیم، انواع ورزش‌ را با حداقل شدت انجام دهند.

انواع بیماران قلبی درگیر با منع ورزش

ورزش و بیماری‌های قلبی همیشه در ارتباطی معکوس باهم قرار دارند. به‌گونه‌ای که با افزایش ورزش بیماری‌های قلبی کاهش و باکم کردن تحرک احتمال بروز بیماری‌های قلبی ارتقا می‌یابد. با تمامی اثرات مثبتی که ورزش برای بیماران قلبی دارد، اما برخی از این افراد به‌طور کامل از ورزش‌ها منع می‌شوند. بیماران قلبی که به همراه این مشکل از معضلات دیگری مانند آسم کنترل نشده، سرطان، اختلالات خونی، دیابت درگیر با اتونومی یا زخم پا، مبتلایان به نوروپاتی محیطی، پوکی استخوان و همچنین افراد درگیر با سرگیجه‌های غیرقابل توضیح، باید به جد از ورزش‌های سخت اجتناب نمایند. در صورت بی‌توجهی به این موضوع مهم خطراتی مانند ایجاد بیماری عروق کرونر قلب، ایست قلبی، آنفارکتوس حاد میوکارد و مرگ ناگهانی در کمینشان نشسته است.

انواع ورزش‌های مخصوص بیماران قلبی

باید قبول کرد، تمامی ورزش‌ها برای بیماران قلبی سودمند نیستند. با این تفاسیر بهترین ورزش برای بیماران قلبی نمونه‌ای است که بتواند شرایط زندگی فرد بیمار را بهبود بخشیده و اعتمادبه‌نفس وی را احیا نماید. بر این مبنا انواع ورزش‌های مخصوص بیماران قلبی نه‌تنها به تقویت ماهیچه‌های قلب کمک می‌کنند، بلکه در ایجاد و حفظ تعادل عصبی این افراد نیز توانمند هستند. در ادامه انواع ورزش‌ها را بر اساس سه دسته مناسب، مشروط و مضر برای بیماران قلبی دسته‌بندی کرده و به معرفی آنها می‌پردازیم.

1. انواع ورزش‌های مناسب برای بیماران قلبی

شنا برای بیماران قلبی بهترین و مؤثرترین ورزش است، چراکه بدون فشار به ماهیچه‌های قلب، بدن بیماران را ورزیده می‌سازد. البته بدن‌سازی برای بیماران قلبی به‌شرط آنکه سبب گرفتگی عضلات نشود، نیز سودمند است. وقتی با بدن‌سازی به تقویت دیگر ماهیچه‌های بدن می‌پردازید، اثرات مثبت آن به قلب و سیستم خون‌رسانی نیز انتقال می‌یابد. در ادامه بیشتر باب ورزش‌های مخصوص بیماران قلبی سخن گفته و شمارا با آنها آشنا می‌سازیم.

انواع ورزش‌های مناسب برای بیماران قلبی

  1. پینگ پنگ
  2. پیاده‌روی هوای آزاد
  3. دو آرام
  4. ژیمناستیک
  5. دوچرخه سواری
  6. اسب سواری
  7. بارفیکس
  8. یوگا
  9. حرکات تعادلی
  10. حرکات کششی
  11. تاچی
  12. ایروبیک

2. انواع ورزش‌های مشروط برای بیماران قلبی

یکی دیگر از کارهای خطرناک برای بیماران قلبی عدم توجه به شرایط محیطی ورزش است. ورزش‌هایی چون اسکی به دلیل شرایط خاص مانند حضور در ارتفاعات، خستگی فراوان و سرمازدگی برای بیماران قلبی مشروط محسوب می‌شوند. این بیماران باید از طی شیب‌های تند، سرعت‌های فراوان و حضور در ارتفاعات بسیار بالا اجتناب نمایند. البته ورزشی مانند فوتسال نیز اگر بدون گرم کردن و سرد نمودن انجام شود، آسیب‌پذیری افراد را بالا می‌برد.

3. انواع ورزش‌های ممنوعه برای بیماران قلبی

ورزش برای گرفتگی رگ قلب و باز شدن رگ‌های خون رسان به قلب سودمند است، به‌شرط آنکه نوع مناسب آن انتخاب شود. در غیر این صورت نه‌تنها شفابخش نیست، بلکه مضرات بسیاری نیز برای بدن حساس بیماران قلبی به دنبال دارد. از ورزش‌های ممنوعه برای بیماران قلبی که احتمال ایست قلبی یا سنکوپ را در این بیماران بالا می‌برد، می‌توان به این موارد اشاره نمود.

انواع ورزش‌های ممنوعه برای بیماران قلبی

  1. وزنه‌برداری
  2. سونا و جکوزی
  3. مسابقات دومیدانی
  4. ورزش‌های رزمی
  5. فوتبال
  6. والیبال
  7. کاراته
  8. بوکس
  9. بولینگ
  10. بسکتبال
  11. تنیس
  12. جودو

کلام آخر باب ورزش‌های مخصوص بیماران قلبی

پیشگیری از سکته قلبی با ورزش امروزه به یک رویکرد جدی پزشکی تبدیل‌شده است. به‌گونه‌ای که پزشکان در کنار رژیم غذایی و دارویی، بیماران به انجام یکی از تمرینات ورزشی تشویق می‌کنند. طی تحقیقات ثابت‌شده که در میان تمامی ورزش‌های موجود گویی شنا بهترین ورزش برای بیماران قلبی به شمار می‌رود. چراکه بدون تغییرات ناگهانی در ریتم قلب بر کارکرد خوب بدن می‌افزاید. در کنار شنا، بدن‌سازی برای بیماران قلبی نیز سودمند است. چراکه این ورزش در کنار تمرینات هوازی، استقامتی و تعادلی بدون حرکات تند و خسته‌کننده می‌کوشد تا به‌آرامی ضربان قلب را بالابرده و بر استقامت قلب بی افزاید. تأثیرات شفابخش ورزش سبب شده به درمانی برای تمامی بیماری‌ها بدل شود. ولی ورزش و بیماری‌های قلبی امروزه موضوع داغ مجامع پزشکی است، زیرا بهبود شرایط روحی، افزایش ظرفیت روانی و تقویت قلب برای بیماران قلبی را با خود به همراه دارد.

پیمایش به بالا