همه چیز درباره نان های رژیمی به همراه معرفی انواع و خواص آنها

فهرست عناوین این مطلب

صنعتگران حوزه تغذیه باعرضه نان رژیمی کوشیده‌اند تا به سبد تغذیه خانوارها گونه‌ای از نان را وارد سازند که برای سلامتی مفید است. انواع نان‌های رژیمی نه‌تنها سبب چاقی و اضافه‌وزن نمی‌شوند، بلکه به دلیل مواد اولیه مفید می‌توانند، فواید بسیاری را برای بدن به ارمغان آورند. این نان‌ها حاوی املاح معدنی، ویتامین‌ها، فیبر و بسیاری از عناصر سودمند در تناسب‌اندام هستند، ازاین‌رو گاهاً در قالب نان رژیمی لاغری نیز به فروش می‌رسند. اکنون شما می‌توانید این نان‌ها را در انواع مختلفی مانند نان جو رژیمی، نان مسطح رژیمی، نان تست رژیمی و … بیابید و بر اساس سلیقه خود یک مورد را خریداری و در کنار خانواده تناول نمایید. این نان‌ها بدن شمارا در برابر انواع بیماری‌های دستگاه گوارش ایمن نموده و سلامتی‌تان را تضمین می‌کنند.

نان های رژیمی
نان های رژیمی

آشنایی بیشتر با انواع مختلف نان رژیمی

در حال حاضر تنوع نان رژیمی به‌قدری بالا است که تمامی افراد با هر ذائقه‌ای می‌توانند یک مدل از آن را برای خود گزینش نموده و از طعم و عطر دل‌انگیز آنها بهره‌مند شوند. انواع نان‌های رژیمی گویی آمده‌اند تا زندگی افراد را به سمتی سالم‌تر و پویاتر راهنمایی کنند و آنها را از خطرات تغذیه ناسالم دور سازند. با این توصیفات اگر بخواهیم، مهم‌ترین مدل‌های نان رژیمی لاغری را از میان این تنوع حیرت‌آور برشماریم به این فهرست برمی‌خوریم:

  • نان‌های مسطح رژیمی
  • نان‌های حجیم رژیمی
  • نان‌های تست رژیمی (نان‌های جو رژیمی و نان‌های سبوس‌دار رژیمی )

نان های رژیمی
نان های رژیمی

معرفی گونه‌های مختلف انواع نان‌های رژیمی

در این بخش با معرفی هرکدام از انواع نان‌های رژیمی سعی داریم، شناخت شمارا در مورد این نان‌ها افزایش دهیم. بدین ترتیب در زمان خرید بهتر می‌توانید، آن نان رژیمی که باسلیقه و نیاز شما سازگارتر است را انتخاب نمایید. شاید در میان انواع مختلف این نان‌ها نان جو رژیمی و همچنین نان تست رژیمی نام‌آشناتر باشند، اما در اینجا به‌گونه‌های دیگر این نان‌ها نیز برمی‌خوریم که جالب‌توجه هستند.

نان‌های مسطح رژیمی
نان‌های مسطح رژیمی

نان‌های مسطح رژیمی

نان‌های مسطح مانند لواش، بربری و سنگک هنوز هم برای بسیاری محبوب هستند. ولی استفاده از آنها در کنار انواع غذاها عادتی نامطلوب است که درنهایت سبب اضافه‌وزن می‌شود. گونه‌ای از نان‌های مسطح رژیمی وجود دارند که می‌توان بدون دغدغه اضافه‌وزن به مصرف آنها روی آورد. تافتون طلایی، نان پیتا، تافتون سبوس، لواش اصیل و لواش غلات گونه‌های مختلف این نان‌ها به شمار می‌روند. این مدل‌ها با خاصیت چاق‌کنندگی کمتر می‌توانند، جایگزین خوبی برای نان‌های سنتی ایرانی باشند. سبوس موجود در آنها اجازه نمی‌دهد تا ناراحتی‌های معده، روده و کبد به سراغ افراد آید. همچنین آرد کامل به‌کاررفته در این نان‌ها یک سیری واقعی را به افراد داده و مانع گرسنگی کاذب آنها می‌شود. ازاین‌رو در قالب نان رژیمی لاغری نیز مورداستفاده هستند و اثرات خوب خود را از این بابت نیز دارند.

نان‌های حجیم رژیمی
نان‌های حجیم رژیمی

نان‌های حجیم رژیمی

علاقه‌مندان به نان‌های حجیم رژیمی نیز کم نیستند که تمایل دارند، انواع خوراک‌های لذیذ را با این نان‌ها سرو نمایند. نان‌های حجیم به دلیل ظاهر جذاب و بافت تردشان توانسته‌اند، هم‌ردیف نان‌های سنتی در ایران خواهان و دوست دار بیابند. اکنون می‌توانید این نان‌ها را در انواع مختلف نان شکلات، نان ساندویچ، مک برگر، نان هات‌داگ و نان هلندی خریداری نموده و انواع غذاهای فست فودی را در کنار آنها سرو نمایید. این نان‌ها حالتی فانتزی و جذاب دارند و در مهمانی‌ها می‌توانند یک دیزاین بی‌نظیر را برای میزهای شما تدارک ببینند. از طرفی به‌هیچ‌وجه به جسم و روح شما آسیب نزده و تناسب‌اندامتان را نیز حفظ می‌کنند. بدین ترتیب انتخاب آنها می‌تواند، برای افراد دوستدار سلامتی یک امتیاز عالی به شمار رود.

نان‌های تست رژیمی
نان‌های تست رژیمی

نان‌های تست رژیمی

اگر به نان‌های تست علاقه‌مند هستید، اما نگران عدم کیفیت آنها می‌باشید، انتخاب نان‌های تست رژیمی که فرآوری خاصی داشته، بهترین گزینه موجود هستند. این نان‌ها در انواع نان جو دوسر، تست طلایی، نان تست سبوس، تست 7 غله و نان پروتئین تولید و اکنون در دسترس علاقه‌مندان قرار دارند. نان‌های تست از دیرباز مهمان همیشگی سفره‌های ایرانی بوده‌اند. حال‌آنکه امروزه هنرمندان صنعت تغذیه دسرهای فراوانی را نیز از این نان‌ها تهیه‌کرده و ذائقه افراد را با آنها گوارا ساخته‌اند. تنها نگرانی باب ارزش غذایی پایین و عدم وجود ماده غنی در این نان‌ها بوده است. این امر نیز با ورود انواع نان تست رژیمی برطرف شده و خانواده‌ها می‌توانند بدون کمترین دغدغه به خرید و تناول این نان‌ها بپردازند و از مزایای ارزنده‌شان برای سلامتی به نحو احسنت بهره‌مند شوند.

نان‌های جو رژیمی
نان‌های جو رژیمی

نان‌های جو رژیمی

طرفداران نان‌های جو رژیمی نیز کم نیستند. خصوصاً امروزه که خلاقیت و نوآوری در صنعت تغذیه سبب شده، گونه‌های مختلفی از این نان‌ها به بازار عرضه شوند. بدین ترتیب در حال حاضر شاهد رونق و توجه عموم به سمت نان جو رژیمی هستیم. شما می‌توانید نان‌های جو را در مدل ساده خریداری نمایید و از تردی و لطافت آن در کنار طعم طبیعی جو لذت ببرید یا به سمت گونه‌های طعم دار آن مایل شوید. اکنون نان‌های جو در انواع نان جو کنجدی، نان جو لقمه‌ای، نان جو زیره ای، نان جو هفت گیاه، نان جوی خشک و نان جو شیویدی تولید می‌شوند. بدین ترتیب هر ذائقه‌ای می‌تواند در کنار یک نان رژیمی ساخته‌شده از آرد جو، کمال رضایت را داشته باشد. همچنین از انواع بیماری‌ها مانند سوءهاضمه، دیابت، ناراحتی‌های قلب و عروق در امان بماند و روزگار نیکوتری را سپری نماید.

نان‌های سبوس‌دار رژیمی
نان‌های سبوس‌دار رژیمی

نان‌های سبوس‌دار رژیمی

گونه‌ای دیگر از انواع نان‌های رژیمی را می‌توان نان‌های سبوس‌دار رژیمی به شمار آورد که امروزه جایگاه رفیعی در علم تغذیه و در نزد عموم افراد جامعه کسب نموده‌اند. این نان‌ها ازیک‌طرف به دلیل تنوع بالا و از سوی دیگر خواص درمانی عالی پرطرفدار هستند. ویتامین‌های گروه B، املاح معدنی و سبوس موجود در آرد این نان‌ها بدان‌ها اجازه می‌دهند که افراد را از خطراتی مانند سرطان روده، اشتهای کاذب و نفخ نجات داده و سلامتی را برایشان تضمین سازند. درواقع این نان‌ها در دسته نان رژیمی لاغری نیز به دلیل تأثیر خوبی که بر کاهش وزن‌دارند، قرار می‌گیرند. اغلب نان‌های سبوس‌دار فاقد نمک و شکر بوده یا به حدی کنترل‌شده، از این چاشنی‌ها بهره می‌برند. در مقابل سرشار از فیبر و سبوس می‌باشند که به آنها قدرت مبارزه با چاقی و اضافه‌وزن را می‌دهد.

خواص مصرف نان رژیمی

چه قصد خرید نان جو رژیمی را داشته، چه به نان تست رژیمی علاقه‌مند باشید، این نان‌ها برای شما فواید پرتعدادی دارند. اگرچه جدول ارزش غذایی مربوط به نان‌ها برای هرکدام از آن‌ها یک مقدار متمایز را نشان می‌دهد، اما با این تفاسیر بازهم مصرف نان در هرگونه آن باهدف ممانعت از سوءتغذیه الزامی است. از مهم‌ترین این فواید به تعدادی اشاره می‌کنیم.

  • بهبود عملکرد روده‌ها

انواع نان‌های رژیمی به دلیل فیبر فراوان می‌توانند، به بهبود عملکرد روده‌ها و ممانعت از یبوست کمک نمایند. هرچه فیبر استفاده‌شده در این نان‌ها از حجم بیشتری برخوردار باشد، فواید آن نیز به‌مراتب ارتقا می‌یابد. ازاین‌رو نان‌های رژیمی تأثیر خوبی بر بهبود ناراحتی‌های معده دارند.

  • تناسب‌اندام

هرکس به دنبال تناسب‌اندام است، حتماً تهیه نان رژیمی لاغری را در دستور کار خود قرار می‌دهد. کنترل وزن، تناسب‌اندام و رفع توده‌های چربی بدن در کنار مصرف نان میسر است. این ماده غذایی حاوی قند کم بوده و از طرف دیگر ماندگاری بیشتری در معده دارد، به همین دلیل کاهش وزن در کنار آن امکان‌پذیر است.

  • تأمین انرژی مغز

درزمانی که احساس خستگی مفرط نموده یا با کاهش عملکرد مغزی مواجه می‌شوید، یک‌تکه نان جو رژیمی می‌تواند انرژی ازدست‌رفته شمارا احیا سازد. حتی مصرف نان تست رژیمی بعد از تمرینات ورزشی یا فعالیت‌های مغزی در بهبود کارایی مغزی شما بسیار اثرگذار است. نان‌ها می‌توانند بدون وارد نمودن قند اضافه به بدن انرژی تحلیل رفته را جبران سازند، ازاین‌رو بهترین وعده غذایی محسوب شوند.

  • جلوگیری از افزایش ناگهانی قند خون

نان رژیمی به‌سرعت در دستگاه گوارش هضم نشده، ازاین‌رو به‌یک‌باره قند فراوانی را به خون تزریق نمی‌کند. اغلب نان‌هایی مانند سبوس‌دار و جو که در دسته نان‌های رژیمی به فروش می‌رسند، فرآیند هضم کندی دارند و این امر سبب می‌شود، به میزان کمتری قند خون را دچار نوسان سازند و آسیب‌های کمتری داشته باشند.

  • کاهش چربی خون

انواع نان‌های رژیمی شاخص چربی محدود و نزدیک به صفری دارند. این امر سبب می‌شود در استفاده‌های طولانی‌مدت و هرروزه سلامت کلی بدن حفظ‌شده و از انباشت این چربی‌ها در اطراف قلب، کبد و داخل جداره‌های رگ‌ها جلوگیری شود. اگر هرروز و در حجم بالا نان مصرف می‌کنید، این موضوع برایتان بسیار حائز اهمیت است.

  • طعم بهتر و خوشایندتر برای کودکان

مسلماً بین نان‌های مسطح رژیمی یا حتی نان تست رژیمی و نان‌های سنتی کودکان، نوجوانان و حتی جوانان هیچ‌گاه نان‌های سنتی را انتخاب نمی‌کنند. تردی و طعم دلپذیر نان‌های رژیمی سبب شده، اکثر اعضای خانواده آنها را ترجیح دهند و در مصرف‌های طولانی‌مدت نیز از آن دل‌زده و خسته نشوند. حال‌آنکه شاخص سلامتی بالا نیز سبب شده، نگرانی باب این نان‌ها برای والدین وجود نداشته باشد، ازاین‌رو بدون دغدغه به خرید آنها بپردازند.

کلام آخر باب نان رژیمی

اگر تمایل دارید از یبوست، اسهال، حالت تهوع و هرگونه مشکلات معده رهایی یابید و در مقابل لذت غذاهایتان را افزایش دهید، خرید نان رژیمی و افزودن آن به سبد غذایی‌تان بهترین راهکار است. اشتهای کاذب در کنار این نان‌ها فرونشسته و یک سیری واقعی نصیبتان می‌شود، بدین ترتیب تمایلتان به مصرف خوراکی‌های ناسالم نیز کاهش‌یافته و سطح سلامتی‌تان ارتقا می‌یابد. پس بر روی انواع نان‌های رژیمی فقط به‌عنوان یک تغذیه لذیذ نگاه نکنید، بلکه به عناصری برای احیای سلامتی خود و خانواده‌تان نیز بنگرید.

پیمایش به بالا